Onderzoek [Inspiratie deel 2]

Onderzoek, het is essentieel. Veel werknemers van Zwart op Wit hebben het staan doen, al dan niet in de winkel. Onderzoek voor een scriptie, een essay, een verhaal, een themafeest, nieuwe aanraders, uiteindelijk zijn we allemaal die computer ingekropen in de hoop daar de heilige graal te vinden. The goose with the golden eggs.

Vaak genoeg heb ik over de computer gebogen gestaan, werkende en schrijvende tegelijk. Klanten stonden nog wel eens verbaasd te kijken dat ik met hen overlegde over een aanrader, terwijl mijn vingers door bleven ratelen op het toetsenbord. Blind kunnen typen bleek een nuttige kunde. Maar waar stond ik dan zo op te zwoegen? Een essay dat af moest, een scriptie hoofdstuk waar ik eindelijk eens de juiste opening voor had bedacht. Een kortverhaal dat ineens in mijn hoofd was opgekomen. Collega’s die in hetzelfde schuitje zaten hingen al net zo over pagina’s van boeken heen, letter voor letter in zich opnemend. Voor taalstudies werden literaire werken verslonden, tussen de klanten door, voor historische studies werd er geen snippertje papier van naslagwerken ongemoeid gelaten.

Het voordeel van in een boekwinkel met een selectie als die van Zwart op Wit werken is dat je een constante stroom hebt van nieuw onderzoek. Onderzoek dat we voor onszelf doen, maar ook zeker voor de klant. Als wij immers geen inspiratie meer hebben, of niet weten waar we het over hebben, hoe kunnen we u dan helpen? Nu mag ik niet klagen dat ik voor dat onderzoek de meest interessante boeken voorbij zie komen en ik was dan ook dolgelukkig toen ik The Atlas of Ancient Rome aanschafte voor mijn studie, en omdat hij erg populair was onder nieuwsgierige lezers. Onze huis-historicus en de huis-archeoloog (niet dezelfde persoon) stonden er dan ook al een tijdje over te tobben (en te kwijlen) omdat hij zo mooi was.

De laatste tijd gebeurt het onderzoek wat meer thuis, in de rust van de eigen woonkamer en achter de computer tijdens het schrijven van stukjes zoals deze. Maar ik weet zeker dat mijn collega’s achter de toonbank hun inspiratie altijd vers en hun onderzoek up to date houden om u ermee te bestoken.